April er en naturlig måned for tema «vann». Det skal smeltes, tines, spyles og vaskes – samtidig som det normalt kommer mengder med vann ned fra himmelen. Det kom inn 50 bidrag til konkurransen og jury/dommer har vært fotograf Stina Grønbech. Hun har plukket ut følgende som TOPP 10 og gitt disse tilbakemeldinger som det er mye å lære av! Vinner ble Isabelle Bacher’s abstrakte tolking «Vann». Hun fikk også 3. plass med et bilde som kanskje er mer typisk henne. Begge er flotte bilder, vi gratulerer så mye! Her er topp 10 – klikk på bildet for full størrelse.
1. «Vann» av Isabelle Bacher
Dommerens kommentar: Abstrakt motiv som vekker mye nyskjerrighet. Kreativt av fotografen. Hærlig bevegelse i bildet! Seeren blir sugd inn i motivet. Assosiasjoner til roadtrip, vind i håret, fart, følelse av å bli revet med i en strøm av vann. Motivet rommer mye fantasi, seeren kan virkelig drømme seg bort i dette motivet. Fotografens valg av komposisjon fungerer i dette tilfellet effektivt,-med å bryte «rule of thirds» og heller dele på midten. Dette i kombinasjon med «square» format understreker følelsen av å bli sugd inn i bildet. Fargepaletten er nydelig dus og understreker positive følelser! Dette blir fantastisk som stor print! Assosiasjoner til Arvid Sveenʼs «Horisonter» serie. Dette motivet blir mer og mer interessant jo mer man studerer det.
2. «A man and his shadow» av Torbjørn Tiller
Dommerens kommentar: Assosiajoner til tid,evigheten, ettertanke og stillhet. Man vs nature følelse. Skyggen til mannen ser ut som en gammen krokete mann -en langt eldre utgave av subjektet og gir sterke assosiasjoner til tid. At havet opptar mesteparten av bildet forsterker følelsen av tid og evighet. Interessant og flott tekstur i havet. Fotografens valg av perspektiv gir «en flue på veggen» følelse og understreker følelsen av ettertanke og tid. Han observerer dette nydelige øyeblikket ovenfra – komposisjonen er flott og understreker temaet. Riktig valg av sort hvitt som gir en følelse av tidløshet.
3. «Vann 2» av Isabelle Bacher
Dommerens kommentar: Motivet gir yin/yang assosiasjoner. Hardt vs mykt. Stenen som peker inn mot vannet ser ut som nebbet på en streng, mektig ørn og understreker dramatikken i bildet. Kreativt utsnitt av fotografen. Fin komposisjon. Dette er en flott sort hvitt- fotografens bruk av sterke kontraster understreker igjen dramatikken. Fotografens valg av lukkertid gjør at deler av motivet får en trolsk stemning og kontrasten mellom vann og sten forsterkes.Seeren ønsker å fortsette videre nedover og utforske motivet. Mye bevegelse i bildet. Dette er et «Fine Art» motiv som garantert vil gjøre seg enda bedre på en «glødende» sort hvitt print.
4. «Stille vann» av Torstein Johansen
Dommerens kommentar: Et stille magisk øyeblikk. Assosiasjoner til ensomhet og styrke. Små snefnugg som daler ned gir liv til et ellers stille motiv. Seeren «kan høre» stillheten i dette motivet. Kreativt utsnitt. Fotografens valg av komposisjon gir en fin dybde i bildet. Fotografens bruk av sort hvitt er meget passende til stemningen i bildet. Valg av en tynn sort kant ytterst rundt bildet hjelper «å holde motivet inne» når det er mange gråtoner, og kanten blir effektfullt.
5. «Maivask» av Mark Ledingham
Dommerens kommentar: Hærlig dokumentarbilde som føles universellt. Følelse av ny start,- starte med blanke ark. Det at arbeiderne begge tilter fremover, gjør at man formelig føler at dette er hardt arbeid og de må bruke krefter. Forsterkes med at de begge har samme bevegelse. Flott lys i bildet, interesante lys, skygger og refleksjoner i brosteinen. Motivet fungerer godt i sort hvitt, understreker den universelle følelsen. Glansen på steinen kommer godt frem, vi kan se resultatet av jobben de gjør. Prikken over i-en i dette dokumentarbildet hadde vært å fått et ansiktsuttrykk som understreker det harde arbeidet alternativt et samspill mellom de to gjennom for eksempel blikkontakt.
6. «Blått vann» av Tor Gunnar Lehne
Dommerens kommentar: Dette motivet vekker nyskjerrighet hos seeren. Bevegelsen rundt staven i vannet skaper interesante formasjoner og teksturer. Bildet utstråler en ro, samtidig som man blir nyskjerrig på hva som befinner seg under overflaten man kan såvidt skimte konturene av at noe er der. Nydelige blåtoner er med på å understreke stemningen i bildet, ro og refleksjon.
7. «Morgendis» av Cecilia Andersen
Dommerens kommentar: Man kan føle på stemningen og leve seg inn i dette nydelige øyeblikket. Malerisk motiv. Trolsk stemning. Teksturen og fargepaletten i de første to lagene er veldig interessant og levende. Man får en følese av noe overnaturlig.
8. «Brua» av Øyvind Tufto
Dommerens kommentar: Tåken setter seeren i en spesiell stemning. Broen og speilingen i havet er med på å forsterke den drømmende stemningen, og skillet mellom fantasi og virkelighet. Fuglene i forgrunnen er med på å gi fin dybde i bildet og er med på å ta deg tilbake til virkeligheten. Skulle også gjerne sett bildet også uten fuglene i forgrunn, da hadde kanskje hele motivet fått en enda sterkere stemningsfullt drømmende uttrykk. Nydelig fargepallett og «kaldt vinterlys» i bildet. «Square» format fungerer flott til motivet.
9. «Båter» av Torbjørn Tiller
Dommerens kommentar: Her vekkes nyskjerrigheten. Assosiasjoner til identitet, Nord-Norge, fraflytting, ensomhet. Hvem eier båtene? Hva brukes de til? Seeren blir nyskjerrig på denne plassen. Det er en mørk stemning i bildet som understrekes av de dramatiske stupbratte fjellene og tomme båtene. I tillegg benytter fotografen seg av sort hvitt med sterke kontraster, både fjellet og havet føles mørkt og dystert.
10. «Voss» av Jon-Eirik Boholm
Dommerens kommentar: Effektfullt reklamebilde. Honnør til fotografen for kreativitet. Drikken ser fristende ut og man får lyst å smake. Bruk av grønn lime forsterker følelsen av naturlighet, friskhet og glede. Motivet er skarpt med fristende dråper og en hærlig «splash»! Det hadde vært gøy å sett dette som et vertikalt utsnitt hvor vi kunne fått sett mye mer av refleksjon til både flasken og glasset med lime. Lyssettingen er fin. Korken er en tanke mørk? Liten lysstripe øverst på korken ville gjort seg.