Temakonkurransen

Bli med i fotokonkurransen! Nytt tema hver måned fra september til mai.

Konkurransen starter hver september og går over 9 runder – med siste innlevering i mai. Topp 10 hver måned får poeng og den som henter flest poeng gjennom konkurranseperioden, kan smykke seg med tittelen ÅRETS FOTOGRAF i Tromsø Fotoklubb. Alle som oppnår poeng, vil motta flotte bokpremier på medlemsmøtet i juni. Vi stemmer også fram ÅRETS BILDE blant månedsvinnerne.

Tema for sesongen 2024-25:

MånedTemaInnleveringResultater
SeptemberSommer2 foto digital innlevering
OktoberArkitektur2 foto digital innlevering
NovemberPortrett2 foto digital innlevering
DesemberMørketid2 foto digital innlevering
JanuarMinimalisme2 foto digital innlevering
FebruarMakro2 foto digital innlevering
MarsGatefoto2 foto digital innlevering
AprilRefleksjon2 foto digital innlevering
MaiNatur2 foto digital innlevering
Tema sesongen 2024-2025

Innleveringsfrist:

Siste frist for innlevering er alltid ved midnatt mandag etter månedens klubbmøte.

Digital innlevering

• Bilder sendes til konkurranse@tromsofotoklubb.no
  • Bildene skal være i jpg-format, ikke overskride 2MB og bildets lengste side skal være 2500 pixler.
  • Bilder som innleveres skal være tatt av den som leverer inn. Alle elementer som inngår i fotografier skal være tatt av fotografen (Det er ikke ønskelig at AI – bruk av kunstig intelligens – skal benyttes, da dette er bruk av andres åndsverk.)
  • Bildene merkes slik: fornavn-etternavn_bildetittel. Eksempelvis: hansine-hansen_midnattsol.jpg
  • Du kan delta med ett eller to bilder.

Papirinnlevering

• Leveres på klubbmøtet eller på Elite Foto (Jekta storsenter)
  • Bildene skal ikke være større en 21x30cm (ca A4), men kan ha passepartout opptil 30×40 cm.
  • NB! Send også digital utgave til konkurranse@tromsofotoklubb.no (for publisering på møter og internett)

Hvem kan delta:

Medlemmer av Tromsø Fotoklubb.

Poeng og premiering

Hver måned får fotografene bak de ti beste temabildene poeng etter plassering:

1. 15 poeng
  2. 12 poeng
  3. 10 poeng
  4. 8 poeng
  5. 6 poeng
  6. 5 poeng
  7. 4 poeng
  8. 3 poeng
  9. 2 poeng
  10. 1 poeng

Premiering

• Fotografen med flest poeng etter alle sesongen runder kåres til «Årets fotograf»
  • Alle månedsvinnere deltar i kåringen av «Årets bilde». Vinneren stemmes fram av deltagerne på medlemsmøtet i juni.
  • Alle som har opptjent poeng i løpet av året vil få fine fotobøker i premie.

Gjenbruk av bilder

OBS! Et bilde som har vært premiert med topp 3-plassering kan ikke brukes i senere konkurranser.

Bruk av innleverte bilder:

Tromsø Fotoklubb forbeholder seg retten til å publisere innleverte bilder på våre nettsider, nyhetsbrev og i andre sammenhenger.  Fotoklubben forbeholder seg også retten til å offentliggjøre bilder fra fotokonkurransen i media, eksempelvis lokalavisenes nett- og papirutgaver. Fotograf vil bli kreditert.