Temakonkurransen oktober 2024 «Arkitektur»: Topp 10 med vinner Jan Holmebukt


Månedskonkurransen med tema «Arkitektur» er juryert av Molde Kameraklubb.

Topp 10 med vinner:

  1. plass Jan Holmebukt – «Hamsun». Juryens kommentar: En svært stram og visuelt effektiv stilstudie av en del av et interiør. Her løftes virkelig interiørets særpreg frem, samtidig som fotografen spiller på det grafiske og leiker med former, flater, linjer, kontraster og lys. Fravær av farger utgjør en forenkling, som sammen med det tette utsnittet underbygger det arkitektonisk stramme formspråket. Alt henger sammen uten forstyrrende elementer. En verdig vinner av temaet arkitektur.

2. plass Torstein Johansen – «Hallgrimskirkja Reykjavik». Juryens kommentar: Et stramt symmetrisk bilde, med en godt kjent og svært spesiell bygning som motiv. Her er det lyset og stemningen som gjør at bildet skiller seg ut. Fordi kirka dominerer så ettertrykkelig og at den er gjort lysere under bildebehandling slik at detaljene i fasaden kommer tydeligere frem, blir stemningen som himmelen skaper et sekundært element i bildeflaten. Det at etterbehandling skaper en lyseffekt på himmelen bak tårnet, kan lede assosiasjoner til hvordan lyset brukes kulturelt i religiøse bilder, og dette underbygger funksjonen til bygget.

3. plass Knut G. Forberg – «Bird watch». Juryens kommentar: Her står arkitekturen i fokus, styrket av stramme linjer og flater. Til og med linjen i rekkverket på taket i forgrunnen forsetter som om det var en del av bygget til høyre, og skyggen på taket treffer et hjørne på bygget midt i bildet, og fortsetter opp gjennom fasaden. Vinduene i bygningene skaper rikelig med repeterende former, og varm fargetone i bygningene mot kjølig blått i den lyse himmelen skaper komplementær fargekontrast. Personen på taket skjemmer ikke, selv om han står i relieff og er svært godt synlig.

4. plass Eirik Mikkelsen – «Zigzag». Juryens kommentar: Spill på stramme linjer, former og flater gir bildet et snev av grafisk uttrykk. Interiøret er komplekst, og det er mye å orientere seg i. Det at linjene går i så mange retninger og delvis krysser hverandre, gir næring til synssansen. Det blir litt som å vandre i en labyrint. Godt sett. Det kreves gjerne litt selvtillit for å ta slike bilder.

5. plass Tor Jensen – «Bro». Juryens kommentar: En god avbildning av hverdagsarkitektur, av tekniske konstruksjoner som vi ellers kanskje ikke stopper så mye opp ved. Symmetriske linjer om midtaksen leder blikket, kontraster vekker oppmerksomhet. Noen i juryen ble distrahert av den uskarpe personen med ryggsekk, andre syntes det gjorde seg med et menneskelig element for å bryte opp symmetrien.

6. plass Jan Holmebukt – «Tana bru». Juryens kommentar: Rett på, enkelt og stramt. Dette er et grep som gjerne løfter det dokumentariske, fordi det så klart og tydelig viser en hendelse eller et fenomen. Brua blir viktigere enn stemningen, og den løftes ytterligere frem på grunn av lyset og tida på døgnet som fotografen har valgt.

7. plass Stian Hansson – «Lufthavnmasta». Juryens kommentar: En klassisk, stram symmetrisk trekantkomposisjon, hvor noe variasjon på hver side av den loddrette midtaksen gir liv og vekker interesse. Formene er ytterligere forsterket ved forenklingen som fraværet av farger gir.

8. plass Stian Hansson – «Møteplassen». Juryens kommentar: Et spennende bilde som skapte diskusjoner. Den lyse himmelen med sirkelen i midten trekker veldig mye oppmerksomhet, slik at det lett bli et spill med former og flater fremfor fokus på den detaljrike arkitekturen, som bokstavelig talt forsvinner litt i skyggene.

9. plasss Torbjørn Sundheim – «Kistefos». Juryens kommentar: Et eksempel på arkitektur i miljø, og det lekne, menneskeskapte i kontrast mot naturen. Bygningen fremstår så tydelig at den utgjør hovedmotivet både i lyshet og form. Et bilde hvor stemningen spiller en så stor rolle at det arkitektoniske tilsnittet svekkes noe.

10. plass Randi Olsen – «uten tittel». Juryens kommentar: Repeterende former, stramt utsnitt med variasjon som skaper spenning. Det er vanskelig å se hva som egentlig foregår i denne fasaden, og det vekker nysgjerrighet. Vi oppfatter ikke bildet som opplagt arkitektur, men det er innenfor tema.