Workshop analog portrettfoto

Analog portrettfotoworkshop

Fotograf Bjørn Joachimsen

Tromsø fotoklubb,  6. oktober 2024.

Analog fotografering blir stadig mer populært og er fortsatt en flott måte å skape fotografier på. Gjennom en helgeworkshop kan du få utforske portrettfotografering med analoge mellomformat- og storformatkameraer. Vi kommer til å ha fokus på klassisk portrettfoto, inspirert av skuespillerportretter fra Hollywood i 1950- og 60-årene. Jeg deler av mine erfaringer opparbeidet gjennom flere tiår med portrettfotografering med storformat- og mellomformatkameraer.

Jeg ønsker alle fotointeresserte velkommen til denne workshopen, – du trenger ikke å ha noen erfaring med analog fotografering. Hvis du ikke har eget analogt kamera kan du låne av meg eller andre i klubben.

I første del av kurset vil du få se instruktøren i arbeid med modeller og få forklart og demonstrert den kreative prosessen, lyssettingen og kamerabruk. Andre del er viet til deltakernes eget arbeid. Her gis det individuell veiledning og hjelp ut fra den enkeltes behov og ønsker.

Denne workshopen er også svært lærerik for fotografer som helt eller delvis benytter kameraer med digitale sensorer. Jeg vil vise hvordan du gjennom målbevisst arbeid med modell, lys og skygger i studio kan skape resultatene du er fornøyd med ved hjelp av noen svært få eksponeringer. Når jeg arbeider med portretter i studio, tar jeg vanligvis 2-4 eksponeringer for å komme fram til 2 ferdige bilder. Underveis i workshopen vil jeg også forklare og demonstrere hvordan jeg trinn for trinn kommer fram til det som skal bli de ferdige bildene. Ikke minst vil det her være mye å lære om hvordan jeg jobber med lys og skygger i studio. Under demonstrasjonen vil jeg jobbe med én modell samt et 8×10-tommers storformatkamera.

Det vil også være mulighet for utendørs portrettfotografering under workshopen. Hvis du ønsker å forsøke deg med å ta et portrett med et 8×10-tommers storformatkamera, vil du ha muligheten til å låne et slikt kamera og få nødvendig veiledning. (Du vil få utdelt et ark 8×10-tommers film hvis du ønsker å benytte deg av denne muligheten.) Du er like velkommen til å fotografere med ditt eget analoge kamera. I etterkant av workshopen vil analoggjengen sørge for at alle som ønsker det kan få fremkalt film og laget forstørrelser i mørkerommet.

Finn frem ditt analoge kamera og bli med på en lærerik og annerledes begivenhet!

• Dato: 6. oktober 2024
  • Tidsrom: 10:00–18:00
  • Utstyr: Ta med et analogt kamera som kan kobles til et blitzanlegg enten med blitzsko (innebygd i kameraet) eller med kabel.
  • Modeller: Du kan ta med en egen modell til workshopen hvis du ønsker.
  • Påmeldingsfrist: 1. oktober 2024. Max 10 deltagere.
  • Deltakeravgift (egenandel): 800,- for medlem og 1200,- for ikke-medlem. Betaling til Vipps #14591

Om instruktøren

Bjørn Joachimsen (født 1967) er blant de mest produktive fotografer i Norge. Han jobber for det meste med arkitektur, landskap og gatefoto i mange europeiske land, herunder, Østerrike, Spania, Kroatia og Polen. Med bakgrunn i eget arbeid tilbyr han også internasjonale workshops i fotografering i flere av disse landene i tillegg til i Norge. Våren 2014 sto Bjørn for den kunstneriske utsmykningen av Clarion Hotel The Edge i Tromsø – et prestisjefylt oppdrag innen utsmykning og kunstfoto.

Bjørn har i mange år vært medlem av Tromsø Fotoklubb og har holdt en rekke kurs og workhops i klubbens regi. Han bor i dag på Nøtterøy.

Portfolio: www.joachimsenphotography.com

Kommersielt: www.fotografjoachimsen.no