Workshop gatefoto

“Streets of Tromsø”

Gatefotoworkshop i Tromsø Fotoklubb 5. oktober 2024

Fotograf Bjørn Joachimsen

Bli med ut i Tromsøs gater med kamera og la oss utforske mulighetene sammen! I løpet av en intens workshop, skal vi bevege oss innenfor og utenfor komfortsonen og forsøke å skildre livet i Tromsø sentrum en lørdag formiddag. Vi jobber med et bredt spekter av uttrykk innenfor det som kan kalles “gatefotografi”. Fotograf Bjørn Joachimsen er inspirator og instruktør og er sammen med deltakerne fra start til mål.

Bjørn Joachimsen er en erfaren fotograf innen mange sjangere, herunder også gatefotografering. Han har arbeidet med sine kameraer på gatene i en rekke europeiske byer; Frankfurt, Wien, Warszawa, Gdańsk, Kraków, Oslo, Stavanger, Split, Zadar og Las Palmas, for å nevne noen. – Gatefotografering handler om å skildre menneskers hverdagsliv i det offentlige rom – og å fange de avgjørende øyeblikkene slik at bildene blir til historier som gir innblikk, sier Bjørn. Han gjør ofte gatefotografering på litt uvante steder, slik som på strender, i naturen og på andre offentlige steder hvor mennesker ferdes.

– Jeg vil trene din observasjonsevne, din reaksjonsevne og ditt mot til å fange situasjoner som utspiller seg i dine omgivelser, sier Bjørn om denne workshopen. Han vil gi deg veiledning, inspirasjon og tilbakemeldinger underveis i workshopen og er tilgjengelig for deltakerne hele tiden ute i felten.

Den 5. oktober møtes vi til en introduksjon i Tromsø Fotoklubb sine lokaler. Deretter drar vi ut og fotograferer. Midtveis i feltarbeidet møtes vi for en kaffe og litt mat i sentrum før vi drar ut igjen for å fotografere mer. Den 16. oktober møtes vi i Tromsø Fotoklubb sine lokaler for gjennomgang og tilbakemelding av deltakernes bilder i plenum.

Ta med ditt digitale eller analoge kamera (eller mobilkamera) og bli med utenfor komfortsonen!

• Dato: 5. oktober kl.10:00–17:00 samt 16. oktober kl. 19:30-21:30
  • Tidsrom: 10:00–17:00 + Sted: Oppmøte i lokalene til Tromsø Fotoklubb.
  • Utstyr: Digitalt eller analogt kamera med ett eller flere objektiver.
  • Påmeldingsfrist: 1. oktober 2024.
  • Deltakeravgift (egenandel): 600,- for medlem og 1000,- for ikke-medlem. Betaling til Vipps #14591

Om instruktøren

Bjørn Joachimsen (født 1967) er blant de mest produktive fotografer i Norge. Han jobber for det meste med arkitektur, landskap og gatefoto i mange europeiske land, herunder, Østerrike, Spania, Kroatia og Polen. Med bakgrunn i eget arbeid tilbyr han også internasjonale workshops i fotografering i flere av disse landene i tillegg til i Norge. Våren 2014 sto Bjørn for den kunstneriske utsmykningen av Clarion Hotel The Edge i Tromsø – et prestisjefylt oppdrag innen utsmykning og kunstfoto.

Bjørn har i mange år vært medlem av Tromsø Fotoklubb og har holdt en rekke kurs og workhops i klubbens regi. Han bor i dag på Nøtterøy.

Portfolio: www.joachimsenphotography.com

Kommersielt: www.fotografjoachimsen.no